Stručná historie vývoje normy ISO 9001
1987 – první edice, kdy norma byla založena na běžných tradičních normách pro zabezpečování jakosti pro výrobní sektor,
1994 – malá revize, drobné změny pojmů, ale bez velkého významu pro samotný systém managementu,
2000 – klíčová velká revize, kdy se zásadně mění pohled a přístup k modernímu řízení kvality, zaveden koncept 8 principů managementu: zaměření na zákazníka, leadership, zapojení zaměstnanců, procesní přístup, rozhodování na základě faktů, neustálé zlepšování, oboustranně výhodné dodavatelsko-odběratelské vztahy,
2008 – menší revize, opět bez velkého významu pro management kvality,
2015 – velká revize, procesní řízení zůstává, ale mění se struktura normy (high level), počet kapitol normy, přibývají nové požadavky anebo se mění stávající požadavky, významné změny v terminologii.
Proč nová norma ISO 9001:2015
- V posledních 25 letech se dostalo do užívání po celém světě mnoho dalších norem pro systémy managementu,
- Organizace, které využívají více norem pro systémy managementu, stále více chtějí používat stejný formát i jazyk norem, který je použitelný i napříč mezi těmito standardy,
- Snížení důrazu na dokumentaci,
- Zvýšení důrazu na dosaženou hodnotu pro organizaci a její zákazníky,
- Zvýšení důrazu na management rizik, vzhledem k dosažení cílů.
Příklady některých změn v normě
Vyloučení
- Norma neuvádí možnost tzv. možné výjimky z požadavků, ale záměr zůstává dle přílohy A (článek A.5).
Vůdčí role
- Není požadavek na představitele vedení.
- Politika a cíle kvality kompatibilní se strategickým řízením.
- Integrace požadavků na QMS do obchodních procesů.
Zboží a služby
- Nová terminologie činí normu více obecnou a více použitelnou pro organizace nabízející služby.
- Produkt se i z tohoto důvodu mění terminologicky na „zboží a služby".
Procesní přístup
- Se stává striktním požadavkem.
- Stanovení rizika při dodání zboží a služeb dle smluvních požadavků a ke spokojenosti zákazníků.
Dokumentované informace
- Není zmíněna Příručka kvality (Příručka kvality není povinná).
- Dokumenty a záznamy nahrazuje termín „dokumentovaná informace".
Rizika a preventivní opatření
- Hlavním účelem systému řízení je řízení jako preventivní nástroj.
- Myšlení na základě rizika zavedeno ve všech ustanoveních.
- Rizikový management nahrazuje preventivní opatření, která byla zřídkakdy správně interpretována a aplikována.
...a mnoho dalších nových/změněných prvků.